بنیاد بین المللی اهدا (CAF) هر سال، «شاخص‌های نیکوکاری» در کشورهای جهان را بررسی و اعلام می‌کند.
هدف این بنیاد از اعلام شاخص‌های جهانی، انعکاس طبیعت متغیر و منحصر به فرد الگوهای رفتاری خیرخواهانه بیان شده است.
همچنین این بنیاد طی گزارش‌های سالانه خود بر تفاوت‌های فرهنگی و جغرافیایی در نتایج حاصل از بررسی الگوهای رفتاری نیکوکارانه کشورها تاکید دارد.

پیشنهاد مطالعه : «نیکوکارترین کشورهای جهان در سال 2017»

CAF نتایج بررسی‌ شاخص‌های جهانی نیکوکارانه سال 2018 خود را همانند سال‌های قبل، طی گزارشی جامع منتشر نموده است. در این نوشتار نگاهی خواهیم داشت به این گزارش برای 20 کشور برتر جدول شاخص‌ها و برخی نتایج آماری این بنیاد در سال 2018 که به شرح ذیل می‌باشد:

رتبه نخست در جدول شاخص‌های جهانی نیکوکاری

برای اولین بار کشور «اندونزی» رتبه اول شاخص جهانی نیکوکاری بنیاد کف را به خود اختصاص داده است. این کشور در سال 2017 در رتبه دوم قرار داشت.

طبق بررسی‌ها، می‌توان گفت به طور کلی سه شاخص نیکوکاری اندونزی در مقایسه با سال پیش تقریبا بدون تغییر باقی مانده است.  این در حالیست که کشور «میانمار» که از سال 2014 تا 2017 در رتبه نخست در این سه شاخص قرار داشت، امسال به رتبه 9 جدول نزول کرده است!!

کاهش رتبه در شاخص‌های جهانی نیکوکاری

رتبه کشور «میانمار» در هر سه شاخص‌های نیکوکاری یعنی میزان کمک مالی به خیریه، کمک به افراد ناشناس و مدت زمان کار داوطلبانه از سال گذشته تاکنون کاهش داشته است.
میزان کمک به خیریه از 91٪ به 88٪، کمک به افراد ناشناس از 53٪ به 40٪ و مدت زمان کار داوطلبانه که بیش‌ترین میزان کاهش را نشان می‌دهد از 51٪ به 34٪ رسیده است.

کمترین رتبه ثبت شده در شاخص کمک به افراد ناشناس و مدت زمان کار داوطلبانه، مربوط به کشور «میانمار»می‌باشد.

البته از افت شاخص‌ها در این کشور پس از بحران روهینگیا که در اوایل سال 2017 به اوج خود رسید، به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که این بحران سبب شده تا مردم میانمار تمایل به کمک نداشته و یا حتی توانایی ارائه کمک را نیز از دست داده باشند.
در اثبات این موضوع می‌توان گفت در سال‌های پیش اهدای پول یا کمک به خیریه عمدتاً به قصد حمایت از «بودا» صورت می‌گرفته که برای پیروزی و ادامه حیات خود به حمایت مردم احتیاج داشت ولی اینک این کمک‌ها محدود و بسیار کاهش یافته است.

سه کشور اول در جدول شاخص‌های جهانی نیکوکاری

پس از «اندونزی»، «استرالیا» و «زلاندنو» نیز در سه جایگاه نخست جدول شاخص‌های جهانی نیکوکاری سال 2018 قرار دارند.
تفاوت رتبه میان دو کشور  «استرالیا» و «زلاندنو» تقریبا نیم درصد است. این دو کشور روندی صعودی و حرکتی بسیار نزدیک به آمریکا دارند.
از سال 2016 سیر صعودی و حرکت رو به پیشرفت دو کشور «استرالیا» و «زلاندنو» آغاز  شده و تفاوت رتبه آن‌ها بسیار ناچیز بوده است.

پیشرفت مشهود در رتبه شاخص‌های جهانی نیکوکاری

دو کشور «سنگاپور» و «هائیتی» در میان 20 کشور اول شاخص جهانی نیکوکاری موسسه CAF، پیشرفت بسیار خوبی را از خود نشان داده‌اند.
به‌ طوری‌که سنگاپور پنج سال پیش در جایگاه 64 جدول شاخص‌های نیکوکاری موسسه  CAF بود و اینک در رتبه 7 این جدول قرار دارد.
این موضوع در درصد شاخص‌های مدت زمان کار داوطلبانه و کمک به افراد ناشناس کاملاً مشهود است که شاید نتیجه ارائه تعدادی از طرح‌های مشارکت داوطلبانه در سال‌های اخیر باشد که در این کشور انجام شده است.

بازگشت‌ دوباره به جایگاه 20‌ کشور برتر جدول شاخص‌های جهانی نیکوکاری

بازگشت به بالای جدول و قرار گرفتن در بین 20 کشور برتر شاخص جهانی نیکوکاری موسسه CAF در سال 2018، برای کشور «نیجریه» و «بحرین» ثبت و گزارش شده است.
«نیجریه» در سال 2013 به جایگاه 20ام جدول شاخص‌های جهانی نیکوکاری رسیده و سپس افت کرده بود ولی اینک در جایگاه 16ام جدول قرار گرفته است.
«بحرین» نیز از سال 2015 هرگز در فهرست جهانی CAF قرار نگرفته بود ولی اکنون این کشور به رتبه 10 جدول شاخص‌های جهانی نیکوکاری، صعود کرده است.

نزول‌ جایگاه در جدول شاخص‌های جهانی نیکوکاری

جایگاه «ایران» در جدول شاخص جهانی نیکوکاری در سال‌های گذشته، در میان 20 کشور برتر جهان قرار داشت.

«ایران» که در سال 2017 جایگاه 17ام جدول را به خود اختصاص داده بود، در سال 2018 به جایگاه 29 نزول کرده است.
همچنین کشور «زامبیا» از رتبه 18ام به 21 و «آلمان» با افت سه جایگاه از رتبه 19 به جایگاه 22 جدول شاخص‌های جهانی رسیده‌اند.
کم‌ترین رتبه و امتیاز سال 2018 به کشور «تایلند» تعلق دارد که از جایگاه 16 به 62 جدول نزول کرده است.
البته این نزول جایگاه در تایلند به احتمال زیاد به دلیل سرکوب‌های جنبش نظامی در مورد سوء مدیریت مالی و فساد در معابد بودایی است و به طور عمده قوانین جدید وضع‌شده در اوایل سال 2017 برای محدود و البته سخت‌تر کردن راه‌های کمک به راهبه‌ها‌ نیز به این نزول فاحش در جدول، دامن زده است.

وضعیت درآمد اقتصادی رتبه‌های برتر جدول شاخص‌های جهانی نیکوکاری

تنها نیمی (10 کشور) از 20 کشور جدول شاخص جهانی نیکوکاری به عنوان کشور توسعه‌یافته توسط سازمان ملل طبقه‌بندی شده‌اند.

همه ده کشور توسعه‌یافته از بیست کشور نخست جدول شاخص جهانی نیکوکاری به عنوان اقتصادهای با درآمد بالا شناخته می‌شوند.

سایر کشورهایی که در میان 20 کشور برتر جدول شاخص جهانی نیکوکاری بنیاد CAF هستند مخلوطی از انواع درآمدها را دارند، از جمله «اندونزی» که توسط سازمان ملل متحد به عنوان یک اقتصاد با درآمد متوسط رو به پایین طبقه‌بندی شده است.

وضعیت جغرافیایی 20 رتبه‌ اول جدول شاخص‌های جهانی نیکوکاری

  • شش کشور از 20 کشور برتر جدول شاخص‌های جهانی نیکوکاری 2018 در اروپا قرار دارند. پنج کشور از شش کشور در شمال اروپا قرار دارند.
  • پنج کشور از 20 کشور در آسیا قرار دارند.

 چهار کشور آسیایی در سال جاری به جایگاه 10 کشور برتر جدول شاخص جهانی رسیده‌اند.

  • چهار کشور از 20 کشور در آفریقا قرار دارند. «کنیا» از جمله کشورهای آفریقایی است که در سال گذشته پیشرفت و صعود خوبی در جدول داشته است.
  • تنها سه کشور از 20 کشور اول در قاره آمریکا هستند.
  • «اقیانوسیه» که در فهرست موسسه CAF از «استرالیا» و «نیوزیلند» تشکیل شده است در بین  20 کشور برتر شاخص در جدول شاخص‌های جهانی نیکوکاری طبقه‌بندی شده است.

بهبود امتیاز در سه شاخص جهانی نیکوکاری بنیاد CAF

  • تنها سه کشور از 10 کشور برتر در جدول شاخص‌ها، «ایرلند»، «انگلستان» و «سنگاپور» امتیازات خود را به ترتیب 3‌درصد، 5‌درصد و 13‌درصد در سه شاخص اصلی یعنی کمک به افراد ناشناس، کمک به خیریه‌ها و مدت زمان کار داوطلبانه، نسبت به سال گذشته بهبود داده‌اند.
  • در گزارش 2018 بنیاد کف، بهترین کشورهایی که رتبه خود را افزایش داده و در مقایسه با سال 2017 در جدول شاخص جهانی نیکوکاری امسال صعود داشته‌اند، به کشورهای «نروژ»، «نیجریه» و «هائیتی» اشاره شده است.
  • کشورهای «میانمار» (کمتر از 11‌درصد)، «کانادا» (تقریبا 6‌درصد) و «کنیا» (حدود 5‌درصد امتیاز) بهبود رتبه در جدول شاخص جهانی نیکوکاری 2018 داشته‌اند.

20 کشور برتر در شاخص جهانی نیکوکاری موسسه CAF در سال 2018 با رتبه و الگوهای مشارکتی نیکوکارانه

جدول شماره 1 : 20 کشور برتر در شاخص جهانی نیکوکاری موسسه CAF در سال 2018 با رتبه و الگوهای مشارکتی نیکوکارانه

مقایسه امتیاز شاخص جهانی 2018 و میانگین امتیاز شاخص جهانی در 5 سال گذشته

بررسی میانگین امتیازات 5 ساله 20 کشور برتر 2018 نشان می‌دهد که اغلب این کشورها در 20 سال گذشته نیز در میان 20 کشور برتر جدول شاخص جهانی CAF گزارش شده‌اند. این موضوع نشانگر آن است که این کشورها طی سال‌ها به الگوی پایداری در رفتارهای نیکوکارانه خود رسیده‌اند.

  • بررسی‌ها نشان می‌دهد که 8 کشور از 20 کشور، دارای رشد و امتیاز بالاتری در شاخص‌های سال 2018 بوده‌اند تا میانگین امتیازات 5 ساله این شاخص‌ها.

«سنگاپور» با بیش‌ترین رشد و امتیاز، 9 درصد بالاتر از میانگین پنج ساله در جدول شاخص های 2018 مشخص شده است.
«اندونزی» با 5‌درصد امتیاز بالاتر در امتیاز جهانی سال 2018، بعد از «سنگاپور» قرار دارد.
همچنین کشورهای «استرالیا»، «انگلستان»، «کنیا»، «نروژ»، «آلمان» و «دانمارک» نیز به ترتیب روند مقایسه‌ای قابل ملاحظه‌ای را در میانگین 5سال گذشته با سال 2018 به ثبت رسانده‌اند.

  • کشورهایی که با روند نزولی و کاهش امتیاز  در گزارش 2018 نسبت به میانگین 5سال گذشته در بنیاد کف مشخص شده‌اند:
    «میانمار» با اختلاف 10‌درصد و سپس «سری‌لانکا» با اختلاف 8‌درصد و «کانادا» با 7‌درصد اختلاف در میانگین 5سال گذشته با سال 2018 گزارش شده‌اند. کشورهای باقی مانده عبارتند از : «ایالات متحده»، «نیوزیلند»، «هلند»، «مالت» و «ایسلند».

بنیاد «کف» در جدول شماره 2 کشورها را با بالاترین امتیاز شاخص جهانی نیکوکاری در 5 سال گذشته رتبه‌بندی می‌کند و میانگین این امتیازها را با شاخص جهانی 2018 مقایسه می‌کند.

جدول شماره 2 : 20 کشور برتر در شاخص جهانی نیکوکاری موسسه CAF طی 5 سال گذشته با رتبه و الگوهای مشارکتی نیکوکارانه

پیشنهاد مطالعه : «نیکوکارترین مردم جهان در سال 2016»

روند جهانی الگوی رفتاری کمک مالی به خیریه‌ها

از آنجایی که CAF جامعه آماری بزرگی (بیش از 150،000 نفر در سراسر جهان) در اختیار دارد. این امکان او را قادر می‌سازد تا حرکات و رفتارهای مهمی را به صورت آماری از جنبه‌های مختلف جهانی حتی زمانی که بسیار کوچک به نظر می‌رسند، ثبت و برجسته سازد.

CAF در سال جاری به طور آشکار و قابل توجهی گزارش داده است که اغلب مردم در سراسر جهان کمک به افراد ناشناس و کار داوطلبانه را به کمک مالی به خیریه‌ها ترجیح می‌دهند.

همچنین توسط CAF پیش‌بینی شده است که رفتار عدم کمک مالی به خیریه‌ها در سال آینده مشهودتر خواهد بود.

از تمام کشورهای بررسی شده توسط «کف» برای رتبه‌بندی آن‌ها در سه شاخص جهانی نیکوکاری، تنها 36 کشور در مقایسه با سال 2017، افزایش 3درصدی کمک مالی به خیریه‌ها را ثبت و گزارش کرده‌اند.
این در حالیست که 42 کشور، کاهش بیش از سه‌درصدی در کمک مالی به خیریه‌ها را میان مردمانشان گزارش کرده‌اند.
«تایلند» یکی از کشورهایی است که کاهش 14‌درصدی کمک مالی به خیریه‌ها در سال 2017 را ثبت کرده است، ژاپن نیز همین کاهش الگوی رفتاری را گزارش داده است.

 

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) و مشارکت جهانی نیکوکارانه (2013 – 2017)

نمودار 1: نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) و مشارکت جهانی در کمک به افراد ناشناس، کمک مالی و کار داوطلبانه 2013-2017

لازم به ذکر است که داده‌های نمودار فوق در قسمت تولید ناخالص داخلی (GDP) از پایگاه داده چشم انداز اقتصاد جهانی صندوق بین المللی پول تهیه شده است.

تغییر امتیازات برای هر الگوی رفتاری نیکوکارانه از سال 2016 تا 2017، مطابق با وضعیت اقتصادی  

  • کشورهای توسعه یافته :
    بیشترین درصد امتیاز در الگوی رفتاری کمک مالی به خیریه‌ها – چیزی حدود 42٪ – به کشورهای توسعه یافته تعلق دارد.
    یعنی افرادی که در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند کمک مالی به خیریه‌ها را به دو الگوی دیگر یعنی کار داوطلبانهو کمک به افراد ناشناس ترجیح می‌دهند.
  • کشورهای در حال توسعه :
    در حالی‌که کسانی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند بیش‌تر احتمال دارد به افراد ناشناس کمک کنند، این امتیاز حدود 54٪ گزارش شده است. درصد کار داوطلبانه نیز در کشورهای در حال توسعه تا حدود زیادی مشابه کمک به افراد ناشناس می‌باشد.

سطح مشارکت در کشورهای توسعه یافته 24٪ ، در حال توسعه 21٪  اما در کشورهای در حال گذار سطح مشارکت تا 15٪ کم‌تر از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، گزارش شده است.

نمودار 2 : تغییر درصد امتیازات برای هر الگوی رفتاری نیکوکارانه از سال 2016 تا 2017، مطابق با وضعیت اقتصادی

در گزارشات سال گذشته بنیاد «کف» به طور آشکار اشاره شده بود که به طور کلی در کشورهای توسعه یافته، سطح مشارکت در هر سه الگوی رفتاری نیکوکارانه، با کاهش همراه بوده است.

اما برعکس در سال 2018، افزایش در هر سه الگوی رفتاری مشارکتی، علی الخصوص کمک مالی به خیریه‌ها -تقریبا دو درصد بیش‌تر از سال پیش– گزارش شده است.

علت روند رو به کاهش رفتار کمک‌های مالی به خیریه‌ها در سال جاری مربوط به تغییر رفتار کشورهای در حال توسعه می‌باشد که منجر به کاهش 1.3 درصدی کمک‌های مالی شده است.

شایان ذکر است همان‌‌طور که کشورهایی که در فهرست جهانی CAF وارد و یا از آن خارج می‌شوند و در هر سال متغیر است، ترکیب گروه‌ و دسته‌های شاخص‌ جهانی CAF نیز هر سال کمی تغییر می‌یابد.